
FAQ (granty)
Czy każdą fakturę trzeba dzielić 80% (KPO) : 20% (wkład własny)?

Proporcja 80% wsparcia z KPO do co najmniej 20% wkładu własnego dotyczy łącznej sumy kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia.
Oznacza to, że w skali całego projektu suma wydatków uznanych za kwalifikowalne musi być pokryta w minimum 20% przez wkład własny Wnioskodawcy i maksymalnie w 80% ze środków z grantu KPO.
Czy beneficjent musi posiadać osobne konto bankowe?

Tak, grant jest wypłacany na wyodrębniony rachunek bankowy wskazany w umowie.
Czy wkład własny trzeba przelać na subkonto?

Nie ma konieczności przelewania środków na subkonto w formie jednej, całościowej transzy przed rozpoczęciem projektu, jednak wydatki pokrywane z wkładu własnego powinny przechodzić przez to subkonto w ramach rozliczeń Przedsięwzięcia.
Czy niewykonanie pozycji kosztorysowej poniżej 80% jest problematyczne?

Nie, pod warunkiem, że łączna suma kosztów kwalifikowalnych projektu spełnia wymóg minimalnego 20% wkładu własnego.
Jakie dokumenty należy zebrać, aby rozliczyć koszty?

Kluczowe dokumenty do rozliczenia kosztów to przede wszystkim dowody księgowe (faktury, inne dokumenty) wraz z potwierdzeniami zapłaty.
Dodatkowo, należy zgromadzić dokumentację z przeprowadzonych postępowań o udzielenie zamówień (jeśli były wymagane) oraz kopie umów z wykonawcami.
Całość dokumentacji musi być odpowiednio przechowywana.
Czy trzeba dołączać skany faktur do sprawozdania?

W przypadku grantów konieczne jest przedstawienie (np. w formie skanów) faktur i potwierdzeń zapłaty w ramach procesu sprawozdawczego w celu udokumentowania i umożliwienia weryfikacji poniesionych wydatków kwalifikowalnych.
Czy można zmieniać kategorie kosztów po podpisaniu umowy?

Możliwa jest zmiana kategorii kosztów po podpisaniu umowy. Przesunięcia nie wymagają zgody JW ani zawarcia aneksu do umowy, pod warunkiem, że nie spowodują one podwyższenia lub obniżenia danej grupy kosztów (np. grupy „Wynagrodzenia i honoraria”, „Zakupy”, „Usługi”) o więcej niż 20% w stosunku do kwoty pierwotnie zadeklarowanej we Wniosku.
Podwyższenie lub obniżenie łącznej kwoty danej grupy kosztów o więcej niż 20% w stosunku do pierwotnie zadeklarowanej kwoty wymaga natomiast pisemnej zgody JW.
Czy jest możliwość wprowadzenia zmian w umowie?

Pkt 14 Umowy określa jakie zmiany są możliwe do wprowadzenia. Są trzy rodzaje zmian:
- zmiany wymagające aneksu,
- zmiany nie wymagające aneksu, ale wymagające uzyskania zgody NIMiT-u,
- zmiany nie wymagające ani aneksu, ani zgody NIMiT-u.
W przypadku zmian wymagających aneksu lub zgody, należy przesłać drogą oficjalną (poczta, ePUAP lub eDoręczenia) stosowne pismo precyzujące zakres zmian. Przypominamy, że mail nie jest oficjalną drogą komunikacji w projekcie KPO dla kultury i zmiany przesłane tą drogą nie będą rozpatrywane.
Przed wysłaniem wniosku rekomendujemy skonsultowanie zmian z opiekunem umowy.
W jakim terminie należy przesłać wniosek o aneks do umowy?

Wniosek należy złożyć najpóźniej 30 dni przed zakończeniem realizacji Przedsięwzięcia.
Jakie dokumenty określają zasady, których należy przestrzegać w zakresie promocji?

Obowiązki komunikacyjne i promocyjne regulują zapisy pkt 12 Umowy oraz dwa dokumenty:
Kiedy rozpoczyna się obowiązek prowadzenia działań komunikacyjnych?

Obowiązek prowadzenia działań komunikacyjnych na temat otrzymanego wsparcia KPO oraz realizacji przedsięwzięcia (w tym o postępach i rezultatach) rozpoczyna się począwszy od dnia zawarcia Umowy o objęcie Przedsięwzięcia wsparciem.
Czy można prowadzić działania komunikacyjne przed zawarciem umowy?

Choć obowiązek promocyjny powstaje dopiero w momencie obustronnego podpisania umowy, nie ma przeszkód, aby rozpocząć go wcześniej. Decyzja należy do beneficjenta.
Jakie znaki (logotypy) należy obowiązkowo umieszczać na materiałach promocyjnych?

Należy stosować zestawienie złożone z trzech znaków: znaku KPO, barw Rzeczypospolitej Polskiej (RP) oraz znaku NextGenerationEU (NGEU).
Gdzie powinny być umieszczone znaki i napisy?

Znaki i napisy muszą być zawsze umieszczone w widocznym miejscu. Ich umiejscowienie oraz wielkość muszą być odpowiednie do rodzaju i skali materiału, przedmiotu lub dokumentu. Muszą być czytelne i wyraźnie widoczne dla odbiorcy. Jeśli materiał lub przedmiot jest zbyt mały, aby umieścić na nim czytelne znaki KPO, NGEU i barw RP, nie można go używać do celów promocyjnych.
Czy grafiki promocyjne trzeba konsultować z NIMiT?

Nie jest konieczna akceptacja logotypów przez NIMiT. Aby zachować właściwy standard oznaczeń, należy:
- stosować znaki w wersjach przedstawionych w Księdze wizualizacji KPO
- zapoznać się z zasadami stosowania znaków i z nimi sprawdzać zgodność powstających projektów graficznych czy wizualizacji.
W jakim terminie należy złożyć sprawozdanie?

Sprawozdanie będzie można złożyć najwcześniej do 30 dni po opublikowaniu modułu w systemie Witkac, a najpóźniej 30 dni po zakończeniu realizacji Przedsięwzięcia.

