O KPO - program wsparcia dla kultury
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) jest programem wsparcia działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju. Mogą wziąć w nim udział instytucje kultury, organizacje pozarządowe, małe i średnie przedsiębiorstwa, twórcy indywidualni i niezależni artyści. Możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie przysługuje w ramach następujących kategorii: muzyka, teatr, muzealnictwo, sztuki wizualne, taniec, kultura ludowa i tradycyjna.
Celem programu jest wzmocnienie sektora kultury i kreatywnego poprzez finansowanie projektów, które promują osiągnięcia kulturalne. Wsparciem w ramach KPO mogą być objęte zarówno ogólnopolskie inicjatywy, jak i te mniejsze o zasięgu lokalnym. Szczególną rolę w tym programie odgrywa transformacja cyfrowa i zielona oraz wdrażanie nowoczesnych rozwiązań. Istotne znaczenie mają inicjatywy korzystające z narzędzi i zasobów internetowych.
Na co można uzyskać wsparcie?
Środki pozyskane z KPO mają przede wszystkim umożliwić:
- modernizację i cyfryzację instytucji kultury;
- rozwój kompetencji kadry zatrudnionej w sektorze kultury;
- digitalizację zasobów kulturowych;
- zwiększenie dostępności obiektów dla osób z niepełnosprawnościami;
- poszerzenie oferty kulturalnej w małych miejscowościach;
- ochronę dziedzictwa narodowego.
Korzyści płynące z KPO
Program daje możliwość realizacji szeregu projektów modernizacyjnych i cyfryzacyjnych, mających na celu rozwój i unowocześnienie sektora kultury oraz sektora kreatywnego. Z praktycznego punktu widzenia inwestycje realizowane w ramach KPO dla Kultury powinny mieć charakter długofalowy. Program może zatem posłużyć do poprawy infrastruktury instytucji kultury, finansowania projektów digitalizacyjnych oraz pomocy artystom niezależnym i organizacjom pozarządowym. Stanowi też ogromne wsparcie dla twórców indywidualnych, animatorów, edukatorów oraz naukowców.
Jakie wymogi muszą spełnić Wnioskodawcy?
Kluczowe jest spełnienie co najmniej jednego z następujących warunków:
- podnoszenie kompetencji cyfrowych i ekologicznych w sektorze kultury i sektorze kreatywnym;
- realizacja wyłącznie w formie wirtualnej;
- jednoczesna realizacja w formie wirtualnej i stacjonarnej;
- skupienie się na architekturze, projektowaniu lub sztuce kreatywnej, które wspiera rozwój umiejętności ekologicznych i cyfrowych;
- wspieranie współpracy oraz wymiany wiedzy i umiejętności między sektorem kultury i kreatywnym a sektorami nauki, technologii, a także przedsiębiorstw;
- wykorzystanie przełomowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, blockchain oraz Internet Przedmiotów (IoT).
Terminy
Projekty mogą być realizowane od dnia ogłoszenia naboru do […]
Termin składania wniosków: […]
Termin składania wniosków: […]